Administratie

Vorig jaar zijn we verhuisd. Eigenlijk heb ik al die tijd niks meer aan de administratie gedaan… Ja, ik stopte papier in de map maar verder deed ik er niks mee, ook niet achter het goede tabblad dus. Ik weet het, het is stom en niet zo handig. Soms weet je ook gewoon niet meer waar je moet beginnen in alle rommel. Daar ben ik natuurlijk verandering in aan het brengen. Alles gaat met kleine stapjes tegelijk.

Tabbladen

Begin van het jaar heb ik de hele (privé) administratie onder de loep genomen. Ik heb de hele map leeggemaakt en eerst alle papieren geordend. Wij werken al jaren met de tabbladen van het Nibud. Ik vind  de indeling heel fijn en overzichtelijk. Bovendien staat op elk tabblad nog een hoop extra informatie over wat je moet bewaren en hoe lang. Je kan de tabbladen hier downloaden.

20150113_005308

Belasting

Wij hebben trouwens voor de belastingdienst een aparte map, omdat we voor elk onderdeel/toeslag een apart tabblad gebruiken. In het verleden hebben we kinderopvangtoeslag en zorgtoeslag gehad namelijk. Op een gegeven moment zag ik met alle toeslagen en IB belasting door de bomen het bos niet meer en toen ben ik alles in een ordner gaan scheiden. Dit werkt voor ons perfect.

Abonnementen

Dit is ook meteen een mooi moment over overbodige abonnementen op te zeggen. Wij hebben bijvoorbeeld nu eindelijk het abonnement bij Ballorig opgezegd. Dat wilde ik 1,5 jaar geleden al doen, maar ja je kent het vast wel… dat zijn van die uitstel klusjes. Om het abonnement eruit te halen moet je minimaal 1x per maand gaan. Dat doen we niet. Zo hebben we nog een aantal abonnementen van de hand gedaan, het voelt goed zo!

20150113_005245

Begroting

Ook vond ik op de site van het Nibud nog een handig jaaroverzicht of begroting. Als je dit helemaal invult krijg je een mooi beeld van alle kosten die je hebt per maand en ook per jaar. Het geeft ons veel inzicht en wij gaan ons nu ook weer verder verdiepen in wat allemaal goedkoper kan. Ik heb hier en daar al wat zitten neuzen en ons tv/internet/bellen abonnement moet goedkoper kunnen. Ook gaan we in ieder geval de autoverzekering nog wijzigen, misschien nog wel meer verzekeringen. Maar daar gaat nog weer even wat tijd in zitten om uit te zoeken en te vergelijken.

Heerlijk om de administratie weer helemaal op orde te hebben. Nu weer een kwestie van goed bijhouden.

Heb jij je administratie goed op orde? Gebruik je er ook een speciaal systeem of tabbladen voor?

2 Comments on “Administratie

    • Het is natuurlijk ook niet het allerleukste werk…..

      Ik vond jou trouwens wel een type die de administratie helemaal netjes heeft hahaha. (van wat ik van je lees)
      Emy onlangs geplaatst…AdministratieMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

UA-58512786-1
%d bloggers liken dit: