Alecto babyfoon met camera REVIEW

Toen onze oudste zoon werd geboren hadden we een hele simpele en goedkope babyfoon. Al snel waren we daar niet tevreden over omdat we steeds een andere baby uit de buurt er op hoorden. Ik vond het géén fijn idee dat ze óns dus ook konden horen. We zochten internet af en daar vond ik dat ik dan het beste een dect babyfoon kon nemen. Ik las wat reviews door en ik kwam uit bij de Alecto DBX-88. Dat bleek destijds dé babyfoon onder de babyfoons te zijn. Deze kochten we en hebben we met veel plezier en volle tevredenheid voor onze drie kinderen gebruikt. Inmiddels staat hij sinds vorig jaar bij mijn zus, zij gebruikt hem nu voor haar baby. Onlangs kreeg ik de vraag of ik een nieuwe Alecto babyfoon wilde uitproberen. Wàt een goede timing! Met onze baby op komst kunnen wij wel een babyfoon gebruiken!

alecto babyfoon dvm-750Wat zit er in de doos

Ik koos voor de Alecto DVM-750. Dit is een babyfoon met camera en projector. De babyfoon wordt geleverd in een doos waarin de babyfoon netjes zit verpakt.

alecto babyfoon dvm-750In de doos zit natuurlijk de handleiding, 2 identieke opladers, een oplaadstation, het lcd schermpje (de ouder unit) en de camera (kind unit).

alecto babyfoon dvm-750Natuurlijk hoor je voor de installatie en het gebruik eerst het boekje door te lezen. Maar zoals zoveel Nederlanders probeerde ik het natuurlijk eerst zonder boekje. En dat ging helemaal prima. Het installeren spreek voor zich. Wat wel staat aangegeven is dat je voor gebruik het schermpje eerst 5 uur moet opladen. Dat heb ik dan ook wel gedaan. Daarna was het tijd om hem verder te gaan testen. Er is hier natuurlijk nog geen baby, dus ik zette hem op de kamer van onze jongste zoon.

De Alecto babyfoon

De kind unit zet je op de kamer en richt je op het bedje. Je kan deze gewoon op een plankje of kast zetten, maar er zit ook bevestigingsmateriaal bij waarmee je hem dus aan de muur kunt ophangen. De camera kan je via de ouder unit besturen en goed afstellen om hem op het bedje te richting, zodat je je kindje goed kunt zien.

De ouder unit is degene die je het meest zult gaan gebruiken. Deze zet je beneden ergens neer waar je er goed zicht op hebt. Er zitten een paar knopjes op de bovenkant; een aan/uit knop voor het scherm, een aan/uit knop voor de ouder unit, een volume knop en een knop waarmee je kan praten naar je kindje.

alecto babyfoon dvm-750De ouder unit hoeft niet continu op de lader te staan. Als hij vol is kan je hem gerust meenemen naar de andere kant van je huis, of naar buiten. Er zit aan de achterkant van de ouder unit een standaardje waarmee je het schermpje neer kan zetten. De babyfoon heeft een bereik van 300 meter, dus je kan hem prima mee te tuin in nemen. Ik heb dit echter zelf nog niet getest, hij zal hier thuis waarschijnlijk alleen maar rondom de lader blijven staan.

alecto babyfoon dvm-750Functies

Tot zo ver spreekt de Alecto babyfoon helemaal voor zich. Maar er zitten nog véél meer functies op! Op het lcd schermpje (de ouder unit) zit nog een heel uitgebreid menu waar je nog van alles mee kunt instellen en van alles mee kunt doen. Ik begin bij het hoofdmenu, dat ziet er als volgt uit:

alecto babyfoon dvm-750Bovenin staat als eerste een knopje voor een lampje/muzieknootje/sterretje. Hiermee kan je het nachtlampje, de projector en het slaapmuziekje instellen. Verder staat er nog de tijd, het bereik, de temperatuur op het kinderkamertje (ja het was koud bij ons boven, haha) en hoe vol de batterij nog is. Daar onder zie je zes vakjes staan;

Feed Timer; hier kan je een klokje instellen waardoor je er aan herinnerd wordt dat je je baby moet voeden. Vooral in de kraamtijd kan dit handig zijn, als je je baby nog moet wakker maken voor een voeding. Zelf denk ik dat ik deze optie niet zo vaak zou gaan gebruiken.

Temperature; hier kan je instellen hoe de temperatuur weergegeven moet worden. Ik heb hem ingesteld op graden Celsius.

Cry Alerts; dit kan je instellen als je het geluid van je babyfoon uit hebt staan, maar als je wel een melding wilt krijgen.

Cameras ; hier zie je een overzicht van de camera’s die je eventueel extra kunt installeren op de babyfoon.

Settings; hier kan je nog meer instellen.

Help; spreekt voor zich denk ik.

Nachtlampje, muziekje en projector

Dit menu is te bereiken door het eerste knopje dat je links boven ziet. Het menu heeft drie tabbladen. Het eerste tabblad is voor het nachtlampje. Ik denk niet dat dit uitleg nodig heeft. Wel kan je hier ook nog de intensiteit instellen; low, medium, high. Ook kan je de timer instellen.

alecto babyfoon dvm-750

Het tweede tabblad is voor het slaapmuziekje. Wat ik zelf erg leuk vind is dat er ook diverse soorten muziekjes op zitten. Degene die wij het meest zullen gaan gebruiken zijn de lullaby en de nature. Lullaby zijn de standaard baby muziekjes die je vaak in muziekdoosjes hoort. Nature zijn geluiden uit de natuur. Denk hierbij aan golven, dolfijnen, vogeltjes etc. Ook hier kan je de timer en/of repeat instellen.

alecto babyfoon dvm-750

Het derde tabblad is voor de projector. De babyfoon heeft een functie waarmee je een gekleurde sterrenhemel op het plafond kan krijgen. Je kan op dit tabblad instellen hoe lang je de sterrenhemel aan wilt laten, ook kan je hier een timer bij instellen.

alecto babyfoon dvm-750Je kan natuurlijk ook de projector tegelijktijdig met het muziekje laten afspelen. De kleuren van de sterren en planeten zijn erg mooi. Maar ik vond ze erg lastig om vast te leggen in het donker. De foto die ik maakte is niet zo mooi, maar zo hebben jullie wel een idee hoe het er uit ziet.

alecto babyfoon dvm-750

Camera toevoegen

Een babyfoon met camera is leuk, maar wat nou als je meerdere kleine kinderen hebt? Het liefst hou je ze dan allemaal in de gaten toch? Met deze babyfoon van Alecto kan dat dus! Je kan een extra camera aanschaffen en deze dan aan de babyfoon toevoegen. Er kunnen in totaal 4 camera’s op, dus naast de camera die bij de set zit, kan je er nog drie los aan toevoegen. Wat ook een leuke functie is, is dat je de camera’s kan hernoemen. Zo kan je de naam van je camera dus bijvoorbeeld veranderen in de naam van je kindje.

alecto babyfoon dvm-750

Wat vinden wij van de Alecto babyfoon?

De Alecto babyfoon is gemakkelijk te installeren en ook erg gebruiksvriendelijk. Ik heb de handleiding eigenlijk helemaal niet nodig gehad, het spreekt allemaal voor zich. Het menu is handig en logisch ingedeeld waardoor het ook handig te bedienen is. Het geluid en het beeld van de babyfoon zijn erg helder en duidelijk. Wat ook fijn is, is dat de camera nightview heeft. Daardoor kan je je kindje dus in een hele donkere camera ook goed zien. Ook een plus vind ik dat je meerdere camera’s kunt toevoegen naar behoefte. Nu hebben mijn drie oudste kinderen geen babyfoon nodig, dus ik zal het waarschijnlijk niet gebruiken. Maar als je meerdere kids in de luiers hebt is dat ideaal. Ik ben heel erg te spreken over de babyfoon en ik zal hem met veel plezier gaan gebruiken als ons vierde kindje er is. De babyfoon kost 219,- euro en is daarmee wel wat prijzig. Maar dan heb je ook wel wat! Er zijn trouwens nog veel meer babyfoons met camera op de markt, in diverse prijsklassen.

alecto babyfoon dvm-750 Wat voor babyfoon gebruik jij? Met of zonder camera?