Bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap

In dit artikel wil ik het graag hebben over bekkeninstabiliteit. Bekkeninstabiliteit kan een hele vervelende, maar ook onderschatte kwaal zijn. Bij mijn eerste twee zwangerschappen heb ik nergens last van gehad. Bij mijn derde zwangerschap wel. En al heel vroeg eigenlijk voelde ik al dat het niet helemaal goed zat. Rond 10 weken had het gesneeuwd en het slenteren in de sneeuw had echt geen goed gedaan. Vanaf een week of 17 begon het voor mij met hele erg pijn in mijn bekken. Ik had er dagen bij dat ik ’s avonds geen stap meer kon verzetten. Bij de verloskundige had ik ook aangekaart dat ik zo’n last had van mijn rechterbeen en steken in mijn liezen, ik moest toch echt een stapje terug gaan doen. Als het niet over ging met rust raadde me ze mij toch wel aan om naar de bekkenfysio te gaan.

Pas toen ik 25 weken zwanger was, had ik mijn eerste afspraak bij de bekkenfysiotherapeut. Ik vond dat ik mijzelf aanstelde en ben daarom eigenlijk niet eerder naar de therapeut gegaan. Pas toen ik zoveel last kreeg dat ik ’s middags mijn been gewoon niet meer vooruit krijgen, ik me geen houding meer kon aan nemen (zitten, staan, liggen… alles deed me gewoon zóveel pijn), toen pas heb ik de bekkenfysiotherapeute opgebeld. Achteraf natuurlijk heel erg stom, ik had veel eerder moeten gaan!!

bekkeninstabiliteitAfbeelding: Shutterstock

Bouw van het bekken

Het bekken wordt gevormd door een aantal botten; het heiligbeen (aan de rugkant), aan beide zijkanten het darmbeen en aan de voorzijde de schaambotten. De achterkant (heiligbeen) en de zijkanten (darmbeen) worden met elkaar verbonden door het S-I-gewricht. De schaambotten worden verbonden door de symfyse. Rond de verbindingen tussen deze gewrichten bevinden zich elastische banden en kapsel om de gewrichten te verstevigen. Tijdens de zwangerschap worden deze verbindingen soepeler en rekbaarder gemaakt. De baby moet tenslotte door het bekken naar buiten komen. Het beweeglijker worden van het bekken kan soms gepaard gaan met pijnklachten.

Pijnklachten

Pijn in het bekken kan op meerdere plekken ontstaan. Je kan last krijgen van de voorkant, rond het schaambeen. Deze pijn kan uitstralen naar het bovenbeen, de lies of naar de schede. Je kan last krijgen van de zijkanten, het darmbeen. Dit kan je voelen over je heel bil, in de liezen en de achterzijde van de bovenbenen. Tot slot kan je ook last krijgen van je stuitje. Je kan dan last krijgen met bukken, draaien in de rug, omdraaien in bed etcetera. Deze klachten kunnen verergeren bij vermoeidheid. Bekkenklachten hebben wel deze voorkeurslocaties. Mocht je andere klachten hebben dan zijn deze waarschijnlijk niet toe te schrijven aan bekkeninstabiliteit.

Startpijn

Kenmerkend voor bekkeninstabiliteit is de startpijn. Als je vanuit rust gaat beginnen kan dat veel pijn doen. Denk bijvoorbeeld opstaan van de bank of opstaan uit bed. Ook ben je veel sneller vermoeid, waardoor de klachten ook weer opspelen. Slenteren is vaak funest voor je bekken. Doorwandelen gaat beter. Bij de meesten gaat fietsen ook beter dan lopen. Zelf had ik ook heel erg last van startpijn. Na het opstaan moest ik vaak ook even wachten voordat ik weer verder kon met lopen. Een uurtje wat meer dan als normaal, denk bijvoorbeeld aan huishouden/stofzuigen, boodschappen doen, wandelen of iets dergelijks, zorgde er voor dat ik de volgende dag gigantisch veel pijn had.

Wat veroorzaakt bekkeninstabiliteit?

Tijdens de zwangerschap zorgen hormonen er voor dat je banden week gemaakt worden, zodat het kindje gemakkelijker door het bekken naar buiten kant. Het hormoon dat hier voor zorgt is relaxine. Waaom de ene zwangere er wel last van krijgt, en de andere niet, dat is niet bekend. Ook na de bevalling kan je nog last krijgen van bekkeninstabiliteit, door het oprekken van het bekken.

Bekkenfysiotherapie

Mocht je nou last krijgen van bekkenklachten tijdens je zwangerschap dan raad ik je aan om direct contact op te nemen met een bekkenfysiotherapeut. Ik heb dit pas vrij laat gedaan, met 25 weken, maar ik heb er zó ontzettend veel baad bij gehad. Toen ik 32 weken zwanger was kon ik zelfs een ochtend wandelen over de vlootdagen, zonder al te veel last te krijgen. Hoe eerder je begint met bekkenfysiotherapie, hoe beter. Je leert oefeningen om je bekken als het ware te “resetten”, ik kreeg een oefening om mijn schuine buikspieren te trainen en mijn pijnpunten werden gemasseerd. Binnenkort zal ik hier nog wel een artikel aan wijden!

Heb jij last (gehad) van bekkeninstabiliteit tijdens je zwangerschap?

2 Comments on “Bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

UA-58512786-1
%d bloggers liken dit: