Flo Fladdermuis van Ravensburger; review

Voor de kinderen lag er onder de kerstboom het spel Flo Fladdermuis. Ze kregen het samen, met z’n drietjes. Het uiterlijk van Flo Fladdermuis is voor kinderen erg aantrekkelijk. Ze willen graag even aan zijn tong zitten of op het knopje bij zijn pootjes drukken. Vandaag vertel ik jullie wat er allemaal bij zit en hoe het spel werkt.

Flo Fladdermuis ravensburgerWat zit er allemaal bij?

Flo Fladdermuis wordt geleverd in een vierkante doos. Flo Fladdermuis zit hier als een bouwpakket in. Je moet hem dus nog wel even in elkaar zetten voordat je kunt gaan spelen. Er zit een speelbord bij, een dobbelsteen, 4 zakken waar je edelstenen kunt bewaren, 4 speelfiguren, een schatkistje en verschillende kleuren steentjes. Ook moet je voor het begin van het spel nog even alle gaatjes in de zakken vrijmaken, zodat je de edelsteentjes daarin kunt bewaren.

Flo Fladdermuis ravensburgerHet spel Flo Fladdermuis

Flo Fladdermuis kan gespeeld worden in twee niveaus. Als spel voor beginners en jonge kinderen of het spel voor gevorderen die niet bang zijn voor Flo. Wij zijn begonnen met het spel voor beginners, zodat onze jongste zoon ook mee kon spelen.

Flo Fladdermuis ravensburgerBeginners

Zet Flo in het midden van de tafel en ieder pakt een edelsteenzakje. De kant zonder de gekleurde rand ligt naar boven. Doe de edelstenen in de schatkist. De overige onderdelen van het spel heb je nu niet nodig. Degene die als eerste de zak vol heeft met edelstenen heeft het spel gewonnen.

Zet de schakelaar van Flo aan. De jongste speler mag beginnen en er wordt met de klok mee gespeeld. Van te voren geeft de speler die aan de beurt is aan of hij/zij Flo 1,2 of 3 keer wil voeren. Je voert Flo door hem op zijn tongetje te drukken. Er kunnen nu twee dingen gebeuren. Flo blijft rustig en doet verder niets; dan mag je zoveel edelstenen uit het kistje pakken als dat je hem hebt gevoerd. Als Flo boos wordt en gaat fladderen, dan ben je af. Je legt één van jouw edelstenen uit je zak terug in de schatkist en dan is de volgende speler.

Gevorderden

Voor het gevorderden spel draai je het edelstenenzakje om. Nu heb je de kant met de gekleurde randjes boven liggen. Van elke kleur staan er twee op het zakje. Van iedere steen moet je er nu dus twee verzamelen. Ook gebruik je nu het speelbord en de speelfiguren. Op het speelbord staan meerdere eetkamers; een rode, een blauwe, een gele, een groene en een witte. Deze eetkamers komen overeen met de kleuren edelsteentjes.

Ook zijn er nog twee schatkamers en een kamer met een dief. In de eetkamers mag je Flo dus gaan voeren. Je mag nu ook weer kiezen of je Flo 1,2 of 3 keer wilt voeren. Als Flo rustig blijft tijdens het voeren mag je zoveel edelstenen pakken als dat je Flo hebt gevoerd. En dan pak je de kleur van de kamer waar je in staat. Als Flo gaat fladderen leg je weer een edelsteen uit je zak terug. In de schatkamer mag je een edelsteen naar keuze kiezen en in je zak leggen. Als je op de kamer met de dief komt dan mag je een edelsteen uit een zak van een medespeler stelen. Degene die als eerste van elke kleur stenen er twee heeft, en de zak vol heeft, heeft gewonnen.

Wat vinden wij van Flo Fladdermuis?

Wij vinden Flo Fladdermuis een heel leuk spel! Het is weer wat anders dan een gewoon bordspelletje. Juist het bewegen van de vleermuis vinden de kinderen erg leuk. Het is toch ook wel een beetje spannend. Het spelletje duurt “maar” 10 minuten en ik merk dat het (zeker voor jonge) kinderen toch wel lang genoeg is. De spanningsboog is natuurlijk nog niet zo lang. Ik vind het zelf erg leuk dat er twee niveaus zijn, zodat onze jongste van 3 ook lekker mee kan spelen. Hij is trouwens erg fanatiek! Het spel Flo Fladdermuis kost 23,99.

Ken jij het spel Flo Fladdermuis al?

Dit artikel bevat producten die ik opgestuurd heb gekregen