Moeite met in slaap komen? Ik heb 6 tips!

Een van onze zoons is altijd een lastige (in)slaper geweest. Als hij eenmaal slaapt, slaapt hij heel vast en goed. Maar eer hij eenmaal in slaap is, zijn we al weer een tijdje verder. Hij heeft ook altijd een tijdje nodig om ‘af te schakelen’. Hij neemt dan ook echt de dag nog even door. Soms ligt hij echt wel 1,5 tot 2 uur lang wakker. Ook gaat hij gerust nog even zijn kamer opruimen… We hebben er natuurlijk al van alles aan geprobeerd en inmiddels gaat het al wat beter. Ik deel mijn 6 tips vandaag met je.

24 uurs ritme

Ons lichaam heeft een 24 uurs ritme dat zich vanzelf voorbereid op de slaap. Dat is de natuur en daar kan je niet zo heel erg veel aan veranderen. Hoe langer je wakker bent, des te makkelijker is het om in slaap te vallen. Voordat je in slaap valt zorgt het lichaam er voor dat de lichaamstemperatuur daalt. Je lichaam wil graag zijn warme kwijt. Bij kinderen zie je dat aan rode wangetjes en oortjes. Als het donker wordt zorgt het hormoon melatonine in de hersenen er voor dat het lichaam klaar wordt gemaakt om te gaan slapen.

rolgordijnen

Tips

Het is moeilijk om het 24 uurs ritme te veranderen. Je kan je lichaam natuurlijk wel een beetje helpen om goed in slaap te kunnen vallen. Ik heb 6 tips daarvoor.

Een koele kamer

Omdat je lichaam voordat het in slaap gaat vallen graag de temperatuur wat wil laten zakken is het ook fijn om een koele slaapkamer te hebben. Zo kan je je warmte het beste kwijt. 18 graden is een prima temperatuur. Laat de verwarming gerust uit en zet het raam iedere dag minimaal 15 minuten open voor wat frisse lucht

Drink geen koffie, cola of suikerhoudende drankjes in de avond

Koffie en cola bevatten cafeïne en dat heeft een stimulerend effect. Ook suiker kan er voor zorgen dat je te actief wordt. Niet handig dus om dat net voor het slapen te nuttigen. 

Slaaproutine

Baby’s en kleine kinderen hebben veel baad bij routine en regelmaat. Maar dit geldt natuurlijk ook voor oudere kinderen en grote mensen. Doe elke avond dezelfde handelingen. Ga op vaste tijden naar bed toe. Sta op vaste tijden op. Trek je pyjama aan en poets je tanden. Als je dat elke dag doet en ook in dezelfde volgorde, dan weet je lichaam dat het tijd is om te gaan slapen.

Fijne slaapkamer

Zorg er voor dat de slaapkamer een plek is waar je graag komt. Een kamer waarin de bende torenhoog staat is niet fijn binnenkomen en daar zal je dus minder fijn in slapen. Maar een opgeruimde kamer en mooi, fris beddengoed nodigt uit om lekker te gaan slapen.

Donker

Zoals ik hier boven al ergens schreef zorgen de hersenen voor de aanmaak van melatonine als het donker wordt. Dit hormoon heb je nodig om in slaap te kunnen vallen. Als je in de avond veel bloot gesteld wordt aan licht door bijvoorbeeld de computer of een smartphone dan is de kans groot dat je minder goed in slaap kunt komen. Je kan je biologische klok hiermee verschuiven en dat is eigenlijk niet zo handig. Het beste laat je vanaf drie uur voordat je gaat slapen deze beeldschermpjes links liggen.

Op maat bestellen van rolgordijnen

Misschien is het ook goed om eens te kijken naar de raambekleding die er op de slaapkamer hangt. In de winter zal het sowieso waarschijnlijk geen probleem zijn wat er voor de ramen hangt. In de winter is het ’s avonds vroeg donker en in de ochtend later licht. Juist in de zomer kan je er last van hebben dat het langer ligt blijft. Wellicht is het op maat bestellen van rolgordijnen een goed idee? Zelf vind ik verduisterende rolgordijnen echt heel fijn. Het op maat bestellen van rolgordijnen kan tegenwoordig ook handig via internet. Meet eerst de ramen op. Kies op internet een rolgordijn uit die je mooi vindt en selecteer het juiste formaat dat je nodig hebt. Gooi deze in je winkelmandje en reken af. De rolgordijnen worden bij je thuis bezorgd en zo hoef je hier de deur dus ook niet meer uit. Super handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

UA-58512786-1
%d bloggers liken dit: