Waarom ik Kraamzus niet zou aanraden

Met de komst van ons vierde kindje moesten we tijdens de zwangerschap ook weer op zoek naar een kraamzorgbureau. Bij de eerste drie jongens had ik eenzelfde kraambureau. Maar inmiddels waren zij gefuseerd met een ander bureau, dus hoe het bij hen zou gaan wist ik nu niet. Mijn verloskundige raadde Kraamzus aan. Ook mijn zusje en een vriendin hadden goede ervaringen met dit kraamzorgbureau. En zodoende ging ik ook voor Kraamzus. kraamzus ervaring enquete tevreden ontevreden

Kraamzus

Kraamzus is een relatief jong kraamzorgbureau. Het is in 2006 opgericht. Kraamzus staat bekend met hun beleid dat je één kraamverzorgster tijdens je kraamtijd krijgt. Op zich is dat natuurlijk een mooi streven. Als je op social media zit heb je waarschijnlijk hun actie met de Koeka wikkeldoek ook wel voorbij zien komen. Ze hebben heel lang reclame gemaakt met de Koeka wikkeldoek. Deze kreeg je cadeau als je je bij hen aanmeldde voor kraamzorg. Ze hebben een hele mooie en duidelijke website. Ook hun (roze) huisstijl spreekt erg aan.

Onze ervaringen

Welkomsgesprek

Nog voordat ik drie maanden zwanger was meldde ik me aan via de website van Kraamzus. Dat ging allemaal erg makkelijk en ik kon ook een eigen account aanmaken waar je dan weer allerlei informatie en gegevens kunt inzien. Ongeveer twee weken na aanmelding werd ik gebeld voor een welkomsgesprek. De dame aan de telefoon was heel erg vriendelijk. Ze vroeg hoe het ging, ze vroeg het een en ander over hoe ik was verzekerd en we planden een afspraak in voor het intakegesprek. Ook kreeg ik een boekje toegestuurd. Ik vond het gesprek heel fijn en ik had echt het idee dat ik een goede keuze had gemaakt.

Intakegesprek

Rond 30 weken krijg je de intake van de kraamzorg. Als het je eerste kindje is komen ze op huisbezoek. Bij een volgend kindje gaat het telefonisch. Wij krijgen dus een telefonisch intake gesprek. We hebben heel veel besproken, onder andere over hoe het hier in huis gaat, geloof, wie hier woont en dat soort dingen. Ook het aantal uren kraamzorg werd besproken. Ik had recht op 49 uur kraamzorg volgens het protocol. Ook vertelde ze mij dat ze in de zomer werken met een zomerregeling. Dat houdt in dat de kraamhulp halve dagen komt.

De zomerregeling heb ik  bij onze derde zoon ook gehad. Hij werd midden in de zomervakantie geboren (eind juli). Alleen dit kraamzorgbureau werkte destijds met 4 dagen van 8 uur kraamzorg op een dag, en de laatste 4 dagen 4 uur kraamzorg op een dag. Maar dit keer was ik uitgerekend op 10 juni, en gezien mijn vorige bevallingen verwachtte ik nu eigenlijk ook wel ietsje eerder te bevallen. Dus ik dacht niet dat we te maken zouden krijgen met een zomerregeling……… Het gesprek was weer heel vriendelijk en tot nu toe had ik er nog steeds een fijn gevoel bij. Het zorgplan, het borstvoedingsboek en de Koeka Wikkeldoek kreeg ik twee dagen later thuis gestuurd.

kraamzus koeka ervaringen kraamzorgdossier

De bevalling

Plotseling diende de bevalling ’s avonds aan. Het was ergens eind mei en ongeveer 2,5 week voor de uitgerekende datum. Toen de verloskundige hier thuis kwam ging ze direct spulletjes klaarzetten voor de bevalling. Ondertussen belde ze ook de kraamzorg op of ze konden komen assisteren bij de bevalling. De dame van Kraamzus vroeg of er ook een stagiaire mee mocht komen (ik had tijdens het intakegesprek aangegeven dat dat mocht) en de verloskundige zei dat ze dat dan wel héél snel moesten doen, omdat de bevalling al serieus was.

Mijn bevalling ging dus heel snel. De kraamzorg was dus ook niet op tijd. Toen wij al helemaal klaar waren kwam de kraamzorg binnen. Dit was ongeveer een uur na de bevalling. Ik was inmiddels al gehecht en de baby had ook al gedronken. De kraamhulp zelf vertelde dat zij helemaal niet “op wacht” stond, maar per toeval zag dat ze was gebeld. Ze heeft inmiddels namelijk een andere baan, maar ze doet bevallingen gewoon nog voor de leuk erbij. Ze was even na 23 uur pas gebeld, en dit was ook het tijdstip dat onze zoon was geboren. 

Verder wel een hele lieve kraamverzorgster, ze heeft ons verder ook goed op weg geholpen na de bevalling. Ze is twee uurtjes gebleven. Maar omdat zij op oproepbasis werkt, kon zij dus de rest van de kraamweek niet blijven. ’s Ochtends zouden we dus een andere kraamhulp krijgen. We spreken af, omdat het al wat laat is, dat de kraamhulp om 10 uur de volgende ochtend bij ons is.

Ontmoeting kraamverzorgster

Onze ochtend begon evengoed op tijd want de jongens kwamen kennismaken met hun nieuwe broertje. We hadden een hele relaxte ochtend. Ik ben aan het voeden als om 10 uur onze kraamverzorgster op de stoep staat. Ze zegt; “nou dat is toch ook wat he, dat die zomerregeling nu in gaat?”. Ik wist eigenlijk nog van niets dus ik had geen idee waar het over ging. De kraamverzorgster belt het bureau op, om te vragen waarom ik het nog niet weet. Maar ze vertelde dat ze had ingesproken op mijn voicemail. Toen ik ging kijken bleek ik dus inderdaad om 10 uur een gemiste oproep te hebben… Ik was dus pas gebeld door het bureau toen de kraamverzorgster bij mij aan de deur stond. Slordig!

Zomerregeling

Ik kreeg planning van Kraamzus aan de telefoon. De zomerregeling ging nu inderdaad in. In mei!!! Gewoon in de lente nog. Dit heeft helemaal niets te maken met personeel dat op zomervakantie is…. De zomerregeling hield dus in dat we dagelijks 3 uurtjes kraamzorg kregen. We zouden dan om de dag 3 uur ’s ochtends krijgen en de andere dag 3 uur ’s middags. Onze kraamverzorgster draaide dus twee gezinnen tegelijk.

“Het andere gezin heeft het meer nodig dan jullie”

De volgende dag werden we weer gebeld door planning. Onze kraamverzorgster komt bij ons alleen nog maar de middagen bij ons….. Het andere gezin heeft problemen met de borstvoeding. Er werd letterlijk gezegd: “Het andere gezin heeft het meer nodig dan jullie”. Zelf had ik in mijn kraamweek ook al een borstontsteking te pakken en de ochtenden met vier kinderen zijn gewoon pittig.

Waar is je kraamverzorgster?

En zo had ik dus alleen de middagen een kraamverzorgster. Toen de verloskundige op huisbezoek kwam, deed ik zelf de deur open, want mijn man was naar het gemeentehuis. Ze vroeg toen ook; waar is je kraamverzorgster? Ze kon het niet erg waarderen dat ik alweer zoveel deed/ moest doen. Tussen 13 uur en 16 uur was de kraamverzorgster bij ons. Dat was ook precies rond mijn middagslaapje. Ik moest daar dan ook echt rekening mee houden. Als mijn man niet thuis was, moest ik dus zorgen dat ik mijn middagslaapje om 13 uur gedaan had, zodat ik de deur voor de kraamverzorgster kon open doen. Als mijn man wel thuis kon ik gewoon naar bed gaan wanneer ik wilde, maar dan was ik van die drie uur zorg zo alweer een uur “kwijt”.

kraamzus fruithapjes

Onze kraamverzorgster

En dan wil ik nu eerst even wat vertellen over onze kraamverzorgster. Ze was zelf ook helemaal niet happy met de situatie. Onze kraamverzorgster was echt een topmens. Het klikte goed met haar. Ook de kinderen vonden haar erg leuk en ze gaf ze ook echt aandacht. Ze deed bijvoorbeeld een spelletje met ze, ook maakte ze fruit voor ze klaar.  Ik vond haar ook erg kundig en ik vond het fijn dat ze erg alert was. Ik had vooraf (bij het intake gesprek al) aangegeven dat ik bekend ben met vele borstontstekingen en overproductie. Toen ik tekenen kreeg van ontsteking ondernam ze ook meteen actie.

Ook maakte ze heerlijke fruithapjes voor me. Het was mijn 4e kraamweek. Máár de allereerste keer dat ik lekkere en mooie fruithapjes kreeg! Wat ben ik in verwend door haar. Elke dag kreeg ik een lekker fruithapje, waaronder dus ook de drie mooie creaties die op de foto staan. Het voelt zo speciaal als iemand dat voor je maakt! Ze deed echt haar best om alles gedaan te krijgen in die drie uur tijd. Maar in de ochtend was een groot gedeelte van het huishouden uiteindelijk al gedaan.

Contact

In de kraamweek werden we ook gebeld door Kraamzus. Ze wilden weten hoe de zorg ons beviel. Dus we hebben aangegeven dat we niet blij waren met alleen de middagen hulp. Volgens haar was dat ook niet de normale gang van zaken. We zouden de ochtend en de middag om en om horen te krijgen… Maar er is verder gewoon niets mee gedaan.

Eind juni heb ik een evaluatie enquête ingevuld. Over de kraamverzorgster zelf was ik heel positief. Wat betreft planning heb ik deze niet positief ingevuld. Ik heb een hele lange notitie geschreven bij de opmerkingen. Ook heb ik aangegeven dat ze op de site zouden moeten aangeven wat de zomerregeling bij hen inhoudt, zodat zwangeren van te voren kunnen nadenken of ze dat wel willen…. maar daar is helaas nog niets mee gebeurt.

Ook las ik na mijn kraamtijd op Facebook dat ze weer zwangeren aan het werven zijn door middel van de Koeka actie. Ik reageerde hierop dat ze beter eerst kunnen zorgen dat de planning en zorg goed is, voordat ze nieuwe mensen gaan werven. Op mijn berichtje reageerden veel meer dames die helaas hetzelfde hebben ervaren. Jammer genoeg heeft Kraamzus zelf echter nooit meer gereageerd hierop.

Conclusie

Zo’n kraamweek is een hele bijzondere tijd. Het hoort gewoon lekker ontspannen en relaxed te zijn. Kennis maken met je pasgeboren baby’tje. Na de bevalling (en voor mij ook nog rot zwangerschap) is zo’n kraamweek om echt bij te komen. Maar jammer genoeg heb ik dat zo toch niet helemaal ervaren. Ik moest nu rekening houden met de kraamverzorgster. En ik kan je vertellen dat dat niet ontspannen slaapt…

Ik heb me gigantisch geërgerd aan het feit dat ze een zomerregeling ingezet hebben in mei, in de lente notabene. Ik weet dat de kraamzorg momenteel een moeilijke branche is. Maar waarom zoveel nieuwe klanten/zwangeren aantrekken met die Koeka actie, terwijl je wéét dat je die drukte in de praktijk helemaal niet aan kan. Ik snap dat echt niet.

Ja wat wil ik nou eigenlijk met dit artikel, mijn kraamweek kan ik helaas er niet mee over doen… Als eerst wil ik gewoon even lekker van me afschrijven. Maar ik wil jullie ook laten zien dat het in de praktijk allemaal niet altijd zo mooi is zoals wordt belooft. Ik had èn niet dezelfde kraamverzorgster als tijdens de bevalling (ik had er helemaal geen een tijdens de bevalling…) èn ik had niet de beloofde uren kraamzorg èn ik kreeg alleen de middagen ipv om en om èn de manier van communiceren in de kraamweek was waardeloos. Vanuit mijn eigen ervaring zou ik jou Kraamzus dus zeker niet aanraden.

Hoe was jouw kraamweek?

10 Reacties over “Waarom ik Kraamzus niet zou aanraden

  1. Hoi Emy,
    Toevallig kom ik op jou site, omdat ik dinsdag weer aan het werk ga en ik me wil inlezen over de aanpassingen door het corona virus. Ik ben al 10 jaar kraamverzorgster bij kraamzus. Tot nu toe heb ik alle gezinnen 1 op 1 gedraaid en de volledige uren gemaakt, zelfs in de zomer, dat ik denk dat jij echt even heel erg pech hebt gehad, jammer! Het is natuurlijk voor een planning ontzettend moeilijk om het op te lossen, als er ineens een piek ontstaat en dat kan natuurlijk in de kraamzorg, je kan niet een maand van te voren je planning maken. Maar ik vind altijd dat ze het ontzettend goed doen en zou niet graag op hun stoel willen zitten in een piek. Gelukkig is het bij jou goed gekomen, maar wel jammer dat je kraamzus niet wilt aanraden, want we doen allemaal ontzettend onze best om jullie een onvergetelijke kraamweek te bezorgen. Ook deze weken met mondkapjes op, veiligheidsbrillen handschoentjes en maar hopen dat we niet besmet worden.

    • Sorry maar ik heb ook voor kraamzus gewerkt door een overname dus niet door eigen keus.. ben er ook heeeel rap vertrokken.. het zal misschien per regio verschillen als ik jou reactie zou moeten geloven… maar hier in Brabant zeker in de zomer heeft deze mevrouw zelfs nog geluk gehad met haar zorg.. ex collega’s van mij werken soms wel 3 gezinnen op een dag.. en van vele verloskundige hoor ik dat er nog best aantal gezinnen zijn die zelfs de eerste dagen geen eens zorg hebben gekregen.. het is voor de gezinnen verschikkelijk maar voor het personeel al helemaal…
      En wat mij dan best boos maakt als je op hun site naar reviews kijkt zijn t allemaal 10e terwijl ik zoooveeeel andere verhalen ken… kan nooit kloppen.. maar goed dat ben ik..

  2. Pingback: Kraamzus Inloggen - Nl-Inloggen.Net

  3. Klant is koning, zo zou het moeten zijn, maar zus groeit een beetje te groot en heeft er blijkbaar het personeel niet voor, dat is de reden waarom ze ineens haar zomerrooster toe past en geen 1 op 1 meer kan waarborgen. Wees eerlijk en meldt dat goed aan je cliënten.

  4. Komt omdat ze alle zzpers eruit gegooid hebben omdat ze genoeg personeel hebben hhhm jaja het was een goed buro toen het nog kmn was maar nu nee q zooitje zelfs verschillende vk vinden het niet fijn meer ze sturen gerust in de zomer een kraamverzorgster uit Friesland na amersfoort

  5. Bij ons totaal geen verantwoording voor ons kind. Na 3-4 uur soms gaan ze weg. En laten alles achter. Ook schrijven ze te veel uren op om bij de verzekering te declareren. Dit bureau raad ik niemand aan!

  6. Ook KraamZus gehad en zou het ook zeker niet aanraden. Vind het zo vreselijk zonde van mijn kraamweek. Kreeg ook halve dagen en de eerste drie dagen zelfs iedere dag een andere. Heel erg vervelend. En ook steeds weer op het laatste moment qua communicatie. Drama

  7. Waarom ik kraamzus niet zou aanraden is het feit dat je al 4 uur minder zorg krijgt omdat je zogenaamd digitale kraamzorg hebt via de app. Daarbij moest ik voor die app ook nog eens 170 euro eigen bijdrage doen omdat mijn verzekering dit niet volledig vergoedde. Ik heb nooit gevraagd om deze app en moet er nu dik voor betalen. Belachelijk

  8. Jammer om te lezen. Ik heb 2 positieve ervaring met Kraamzus en ze nu weer gevraagd voor mijn baby die ik in juli verwacht. M’n laatste bevalling was november 2020 en ik had echt een topper. Ze werkte zo hard en m’n hele huishouden was op orde. Ze liet ons ook lekker als gezin genieten. Maakte bijv ontbijt en mochten we met ons oudste zoontje in bed opeten, ondertussen deed ze beneden Stofzuigen en dweilen. Daarna gingen wij juist beneden zitten en deed zij boven Stofzuigen, dweilen en bed verschonen.

    Ik houd me hart een beetje vast als ik jouw verhaal lees, maar ook goed om de verwachtingen vast een beetje te temperen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge
UA-58512786-1
%d bloggers liken dit: